lørdag 11. desember 2010

Blindkonturer og modifiserte blindkonturer

Blindkonturer og modifiserte blindkonturer

Her skulle vi sitte 2 og 2 og tegne hverandres ansikt uten å se på arket. Vi sulle lære oss å se og få en følelse mellom øye og hånd. Hånd-øyekoordinasjon var det viktige med disse øvelsene. Vi skulle se på personen vi skulle tegne, og bruke laaaang tid på streken. Vi skulle ikke løfte blyanten fra arket.
For meg var dette vanskelig, jeg er nok litt brå og kjapp av meg, og hadde ikke den store tålmodigheten i starten. De modifiserte blindkonturene var fremgangsmåten av vi skulle se på den vi skulle tegne hele tiden, men kunne se på arket hvis vi måtte løfte blyanten og begynne på en ny strek. Venstre hjernehalvdel er den dominerende, den forenkler alt vi ser, lager skjema og symboler slik at det skal bli enklere å huske. Høyre hjerne halvdel er den kunstneriske, og den ser virkeligheten slik som den er. Det er også den kreative delen. Det er bevist at ALLE kan lære å tegne, men noen må selvsagt øve mye, mens de som har talent ofte ikke behøver å bruke den øvelsen. Etter hvert som jeg fikk tegnet flere og flere, fikk jeg en bedre følelse for hva jeg tegnet uten å se på det! Dette var skikkelig gøy,
og jeg synes jeg fikk noen morsomme portretter underveis!

Blindkontur:
Se ikke på papiret mens du tegner, følg konturlinjen du skal tegne med øyet og 
la blyanten gå samtidig på papiret. Ikke se når du flytter blyanten for å begynne på en ny linje.
Både øyet og blyanten skal bevege seg svært saaaaaaaaakte langs den konturlinjen du følger.
Modifisert kontur: Ikke se på arket mens du tegner, men du kan når se hver gang du må
flytte blyanten.
Dere skal bruke en medstudent som modell og trene på å lete etter konturer som kan beskrive
disse. Vi skal bruke teknikkene blindkontur og modifisertkontur.
1. Gå sammen to og to. Tegn portrett av hverandre i profil. Bruk metoden blindkontur
den første halve timen, gå deretter over til metoden modifisertkontur den neste halve
timen. Husk å observere og la blyanten gå veldig sakte.
2. Arbeid fortsatt to og to. tegn nå portretter av hverandre forfra. Bruk igjen ”blindkontur
den første halve timen og deretter modifisert kontur den neste halve timen.

Modifisert blindkontur selvportrett


Blindkontur selvportrett


Blindkontur Martine 


Modifisert Blindkontur Martine  

Blindkontur Martine  


Blindkontur Martine 
 
Blindkontur Martine  


Blindkontur selvportrett


Blindkontur Martine  


Blindkontur selvportrett


Modifisert blindkontur selvportrett



Ingen kommentarer: