tirsdag 17. mai 2011

DEL 2) Veske med egendesignet logo

Nå har vi endelig sydd! Jeg liker egentlig å sy, men er ikke særlig nøyaktig, og ting går ofte litt fort, så det er ikke alltid det ender opp med et produkt jeg vil vise frem til andre.




Denne gangen er jeg derimot fornøyd! Jeg har sydd en skulderveske med lang "hank" til å ha på skrå over skulderen. Jeg har laget en logo med mitt eget design, og den er en mer "naturvennelig og bærekraftig" utgave av fotosignaturen min, som er mer strait og enkel. Jeg ville at de skulle ligne på hverandre, for da er det mulig å bruke de litt om hverandre, men samtidig kan de gjenkjennes.


Utstyr;
  • saks
  • symaskin
  • knappenåler
  • sytråd
  • nål
  • bommulslerret
  • mønsterpapir
  • tekstilpenn
  • tekstilmaling
  • pensler
  • strykejern
  • div.bånd og hekleduk
  • kaffe
OPPGAVE A: Logo
Her er logoen min:
Tanken er at den skal være lettleselig, grafisk og samtidig "grønn". Den lille grønne spiren gjør at jeg tenker den kan vokse seg stor som et stort solid tre og bli et trygt sted for flere små grønne grener. Et stort tre skaper muligheter for andre til å etablere seg, leve i det og det skaper skygge til alle dyrene under! Når det råtner og dør blir det til jord hvor nye små grønne spirer kan vokse opp og bli et nytt stort tre...

Skissen til logoen ble laget i Photoshop CS 5.



Fotosignaturen min:

OPPGAVE B: Veske
Her er fremgangsmåten på hvordan vesken ble laget:
  • Klipp ut delene til vesken etter mønsteret.
  • Husk dobbel bunn.
  • Sikksakksøm langs alle kanter for at ikke stoffet skal frysne seg opp mens man jobber med det og i vask.
  • Finn midten på vesken, og midten på bunnen. Fest disse sammen med nåler og sy sammen.
  • Fest først med knappenåler der du skal sy og sy så sammen vesken på vrangen.
  • Brett inn dobbelt langs hele kanten langs skulderstroppen. Sett nåler hele veien.
  • Tråkle over nålene, sy deretter rettsøm med maskinen.
  • Klipp av løse tråder og overflødig kanter inne i vesken, vips så er du ferdig!
Vil du ha fór i vesken kan du sy en helt lik veske uten å sy inn kantene med rettsøm. Sy deretter begge veskene sammen på vrangen, rett den gjennom et lite hull du lar være igjen, og sy langs kantene med rettsøm.

Jeg mangler bilder av mønsteret, men har tegnet et som er ca likt. Jeg har ikke satt på målene, da man kan velge litt selv hvor stor vesken skal være.

Etter vesken er ferdig sydd, kan du tegne logoen og sy den på.

Her har jeg sydd inn kantene på logoen, jeg ville ikke ha frynsete kanter.


Nesten ferdig logo, bare uten sidepynten.

Detaljbilde av bånd.

Så fant jeg en vintage hekleduk som jeg sydde fast i bunnen. Det hjelper til å gi litt tykkere bunn samtidig som jeg synes det passer gjenbrukstemaet i designet fint. Gamle hekleduker får man kjøp på loppemarkeder og brukthandlere til en forholdsvis billig penge.
Så laget jeg skikkelig en tykk kaffeblanding. Pulverkaffe og varmt vann er det letteste, og gir mest farge. Vil du bare ha en tanke mørkere, kan du bruke vanlig "drikke"kaffe.

Her har jeg printet ut logoen på bomull i skriveren min. Etter litt prøving og feiling fikk jeg den igjennom, men den ble litt flekkete av blekk på valsene...

Viktig å tape fast stoffet.

Printet logo og etter jeg hadde farget den i kaffe ser den sånn ut. Jeg var nok litt rask med å putte den i kaffen, for blekket forsvant litt... burde kanskje ha tørket litt først! Denne teknikken er nok best å bruke hvis det er til design som ikke skal vaskes, for dette vil sikkert forsvinne fort hvis det vaskes i vaskemaskinen...


Vesken min er laget i ubleket bomull. Uvasket er det satt inn med appretur. Det gjør det litt stivere og lettere å jobbe med.

Bomull kommer fra bomullsplanten, Gossypium i kattostfamilien. Ubleket bomullslerret er et naturvennelig tekstilprodukt. Det ikke er bleket med kjemikalier eller farget med kunstig farge. Tekstilene egner seg godt til nett og vesker, er sterkt og det er lett og vaske. Det blir ofte brukt til reklamenett for "grønne" firmaer, eller for butikker med en grønn profil. Det er mer naturvennelig å bruke et nett hver gang man handler enn å kjøpe en pose som kan forsøple planeten og bidra til kjøp- og kastkulturen i verden i dag. Denne veskeoppgaven kan brukes sammen med f.eks. et opplegg i naturfag hvor det er tema bærekraftig utvikling.


Definisjonen er:

«En bærekraftig utvikling er en utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få tilfredsstille sine behov» (Verdenskommisjonen, 1987).



OPPGAVE C: Didaktisk refleksjon

I skolesammenheng er det viktig å sette fokus på disse holdningene, og lære elevene hvordan de kan både designe noe fint og personlig selv samtidig som de sparer miljøet og penger. Denne typen veske kan fint brukes som et opplegg i hele ungdomsskolen, og kanskje også i 6. og 7.-trinn på barneskolen. Det er jo også mulig å gjøre mer ut av vesken, enten velge flere trykkemetoder eller farge vesken selv med naturmaterialer, f.eks som jeg har gjort med kaffe. Det gir en mørkere tone, og er så og si gratis.

Veskeoppgaver kan tilpasses alle elever, og alle aldertrinn ved å ha enklere modeller og kanskje gjøre noe av arbeidet for de minste. Man kan f.eks. klippe ut møsntrene klare, og kanskje la de sy for hånd rundt kantene. For de eldre aldersgruppene kan de få egne utfordringer med å velge sine egne design, eller la de velge andre stoffer.

I følge Læreplanen er denne oppgaven aktuell i 10.trinn;
  • Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon
  • beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser og digital programvare
  • skape klær og drøfte mote, pris og kvalitet i et forbrukerperspektiv
  • samtale om hvordan urfolk og andre kulturer har påvirket og inspirert ulike designuttrykk
  • beskrive livsløpet til et produkt og vurdere konsekvenser for bærekraftig utvikling, miljø og verdiskaping
  • lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndver
  • gjøre rede for særtrekk ved nordisk design i et internasjonalt perspektiv
Vanlige estetiske virkemidler, materialer, teknikker og redskaper i tekstildesign kan du lese litt mer om her;


Her er vesken ferdig vasket, har kun tatt den på 30 grader og hurtigvask.


Takk for at du leser, legg gjerne igjen en kommentar!

Kilder:
forelesninger HiBu og HiT
Kompendier Fronter 
Forelesninger HiBu og HiT.


7 kommentarer:

Hilde :) sa...

Åh, Lene! Denne veska er bare heeelt nydelig :) Du er så flink!

Takk for et fint år, forresten! Gjett om jeg skal innom bloggen og titte på alle dine gode ideer :)

Anita sa...

Halloen !! Denne skal eg prøve på - om eg får lov då! Utrulig stilig!! Og det med kaffi-farging var artig!

ruffa sa...

Hva du ikke kan da - såååå suuuperkuuul den ble - flinka *smask*

Marianne/skorpionen sa...

Visste jo at du var kunstner men du verden - mektig imponert over det du har laget her. Både måten du har laget vesken (kaffefarging og det hele), logo, design - ja ALT!!! Du er superdyktig!!

Også så morsom den Seljetreus langbein officalis var da :D :D

aase sa...

LENE gjør ting HUN KAN!! Jeg er ikke sjokkert, for jeg visste du kunne dette.....flink er du!!

Wibeke sa...

Kanonkul veske Lene :-)) Kan fint bli norsk designer også du! Bestiller en veske med en gang....kunne veldig gjerne tenkt meg en i olastoff og peace-symbol - fixer du?
Klem Wibeke

Lene - Nabon sa...

spørs bare på betalinga det Wibeke! hehe Godt norsk design er ikke billig vet du! *fnis*