torsdag 15. september 2011

Oppgave 2. Kunstferdig ytring...!


Oppgave 2.
 Kunstferdig ytring…!

I denne oppgaven var Iver Jåks småskulpturer inspirasjonen for arbeidet jeg skulle lage. Den fungerer som en ytring der temaet er knyttet til miljøvern.

Min miniskulptur er laget at drivved og loddetinn. Jeg ville vise at naturen er sterk på mange forskjellige måter og kan stå i mot menneskelig påvirkning til en viss grad. Ved å smelte metall på et stykke tre ville jeg vise at naturen (treet) ikke føyer seg, men tar opp det fremmede vi menneskene påfører den. (metallet) Metall er også naturlig, men i denne sammenhengen blir det mer menneskeskapt fordi jeg smelter det. Det blir en litt annen vri på miljøet og naturen enn det vi vanligvis tenker på når vi sier miljøvern, men Naturen ER sterk, ER motstandsdyktig, ER mottagelig, spørsmålet er hvor lenge?

Skulpturen viser at selv varmt, smeltet metall ikke kan ødelegge treet, det stivner og blir ufarlig før det gjør særlig stor skade. Jeg har kalt skulpturer ”Hard wood”. Den er 9,4 cm høy.

Ideen er tatt ut fra Iver Jåks materialvalg til noen av sine skulpturer, tre og metall. Jeg ville forene begge, bruke begge for å få kontrasten mellom det harde og det myke. Teksturen blir veldig forskjellig og skaper ennå mer spenning. Noen overflater er røffe, andre glatte, og dette gjelder både metallet og treet.  Jeg ville følge linjene i treet, prøve å få metallet til å tilpasse seg treet. På den måten blir treet det sterke og metallet det svake. Fargene fungerer fint som kontraster til hverandre, og skulpturen har dybde og rom. Den kan sees fra alle vinkler, og har ingen forside eller bakside. Komposisjonen av tre og metall gir et spennende uttrykk.

Jeg var ute på stranda her hjemme og fant forskjellige trestykker, fikk lånt meg en loddebolt og loddetinn. Så var det bare å sette i gang. Jeg prøvde litt forskjellige teknikker og trestykker, men kom frem til hva som passet best etter et noen dager.
For å få til ”bølgen” av tinn smeltet jeg tinnet på en bit av fibertape, dro det utover mens det var flytende og så bøyde tapen med metallet på før det var helt stivnet. Det var litt vanskelig å få tatt bilder av alle stadiene i prosessen, da alt gikk veldig fort og jeg ikke hadde mange nok hender, men her er noen.



Her er noen bilder fra arbeidsprosessen.



Kilder;
Farge, C.P. Yttredal, Yreksopplæring ans, Oslo 1998, s. 47, s. 62, s. 87

3 kommentarer:

Lene sa...

åååå...må du være så dyktig på alt ?? Denne ble knallstilig!!!

Er nok en kunster i deg!(men det viste vi jo fra før!)

Lene - Nabon sa...

haha, sa hu da! Kjøpte mitt 1. Ett trykk i dag pga.deg!!!

Stine sa...

Den ble råfin!! Du er superflink, Lene! =D