mandag 5. desember 2011

Del 2 – broderi


Del 2 – broderi 

Figur 24 - skisseutgangspunkt

Jeg rablet ned denne skissen da vi var på Louisiana utenfor København. Den er inspirert av Klee og Cobrakunstnere, og ble en litt barnslig skisse. Jeg valgte denne skissen ut av de tre jeg leverte fordi jeg mente den egnet seg best overført til lerret med nål og tråd. Den har et litt barnslig utrykk, og jeg tenkte at jeg kunne brodere den i den litt røffe og enkle stilen jeg liker.
Jeg har vasket lerretet og deretter brukt kaffe og fargespray (brun, turkis, grønn, oransje, lilla og svart) til å farge og skape litt liv i lerretet. Jeg har også brukt en plastoverlay med tall for å få ytterligere forsterket farge og for å gjøre tøyet mer barnslig. Så overførte jeg skissen ved hjelp av en tegneplate med lys under. Jeg behandlet skissen i Photoshop, og overførte den over på lerretet med en tegneplate med lys under.
Jeg har brodert med kontursting, baksting, fransk knute i øynene, lange flatsting og noe jeg kaller Lazy Daisy. På baksiden har jeg festet trådene i hverandre uten knuter. Etter jeg var ferdig har jeg malt med de samme sprayene for å få litt farge i broderiet, og for ytterligere å fremheve det barnslige med Cobrakunstnerne.
Etter den var ferdig, monterte jeg den i en hjemmelaget ramme av craftpapp, sydde rundt kanten og sprayet på litt grønn spray. For å få et litt spennende og passende miljø, har jeg satt broderiet på et staffeli, funnet et akebrett med mønster og farger som passer, et nøste og noen fargeblyanter med knæsje kontraster. Morsom oppgave!
Figur 24- ferdig broderi i omgivelser

Figur 25- broderi foran

Figur 26 - broderi bakside
Kilder:



2 kommentarer:

banglamarie sa...

Så utrolig kult!!!

mettepip sa...

Fy søren så kult Lene! Såå flink du er! Skikkelig originalt og råkult!